Leesduur: 12 minuten
Arbeidsveiligheid betekent het uitoefenen van een beroep zonder risico. Om dit te bereiken, moeten ongevallenrisico's en algemene gezondheidsrisico's op het werk tot een minimum worden beperkt, zo niet volledig worden geëlimineerd.
De termen "gezondheid en veiligheid op het werk" en "veiligheid op het werk" worden vaak door elkaar gebruikt, maar het zijn twee verschillende gebieden die een gemeenschappelijk doel nastreven: Het ontwikkelen van een beroepsuitoefening zonder gevaren door middel van preventieve maatregelen, middelen en methoden om werknemers te beschermen tegen gezondheidsrisico's op de werkplek. Werkgevers in Duitsland zijn verplicht om hun werknemers in staat te stellen hun werk zo risicovrij mogelijk uit te voeren.
Deze verplichtingen zijn vastgelegd in de wet met behulp van de Arbowet en diverse andere wetten die van toepassing zijn op het welzijn van werknemers.
Gezondheid en veiligheid op het werk verwijst voornamelijk naar de maatregelen, middelen en methoden die worden gebruikt om arbeidsongevallen en gezondheidsrisico's als gevolg van het werk te voorkomen. De wettelijke implementatie van gezondheid en veiligheid op het werk is voornamelijk gebaseerd op de ArbSchG, maar ook op een groot aantal verordeningen en decreten. Aan de ene kant bestaat gezondheid en veiligheid op het werk uit algemene gezondheid en veiligheid op het werk, d.w.z. bindende voorschriften die door de werkgever zijn opgesteld om het leven, de gezondheid en de arbeid van werknemers te beschermen en waarvan niet-naleving kan leiden tot arbeidsrechtelijke gevolgen. Aan de andere kant bestaat het uit sociale gezondheid en veiligheid op het werk, waaronder het vaststellen van werktijden of bescherming van het moederschap. Andere componenten zijn technische en medische gezondheid en veiligheid op het werk.
Maatregelen voor gezondheid en veiligheid op het werk kunnen worden onderverdeeld in vier gebieden. De eerste is de algemene gezondheid en veiligheid op het werk, die bestaat uit voorschriften die bedoeld zijn om de gezondheid en het leven van werknemers te beschermen. Daarnaast is er de sociale gezondheid en veiligheid op het werk, waaronder voorschriften vallen die bedoeld zijn om kwetsbare werknemers te beschermen. Een ander onderdeel is technische gezondheid en veiligheid op het werk, waaronder zaken vallen als de omgang met gevaarlijke stoffen of bescherming tegen lawaai, trillingen en straling. Er is ook medische gezondheid en veiligheid op het werk, waarbij gespecialiseerd personeel beroepsziekten, werkgerelateerde ziekten en werkgerelateerde gezondheidsrisico's tot een minimum moet beperken.
Gezondheid en veiligheid op het werk wordt geregeld door vele wetten en regels. De belangrijkste hiervan is de Arbowet. Het toezicht op de naleving van deze wet- en regelgeving wordt op zijn beurt geregeld door de bevoegde toezichthoudende instanties van de deelstaten en de wettelijke ongevallenverzekeringsinstellingen. De implementatie van gezondheid en veiligheid op het werk binnen het bedrijf kan worden geregeld door een beheersysteem voor gezondheid en veiligheid op het werk (AMS). De uitvoering wordt echter vooral ook geregeld door de werkgever en de bedrijfsartsen en specialisten op het gebied van arbeidsveiligheid die door de werkgever zijn aangesteld.
Er kan veel gebeuren op het werk. Alleen al in Duitsland waren er in 2020 meer dan 760.000 te rapporteren arbeidsongevallen. Hoewel het aantal is gedaald als gevolg van de Covid-19 pandemie, is het risico op arbeidsongevallen per 1.000 voltijdse werknemers nog steeds 12%. Gezondheid en veiligheid op het werk dragen bij aan het algemene welzijn van het bedrijf. Het beschrijft alles wat bijdraagt aan menswaardige werkomstandigheden. Het dient om de kwaliteit van het werk te verhogen. Als werknemers tevreden zijn, zorgt dit er ook voor dat klanten en leveranciers tevreden zijn - dit beïnvloedt dus de winstgevendheid van een bedrijf. Arbeidsongeschiktheid is niet noodzakelijk te wijten aan arbeidsongevallen. Een van de meest voorkomende oorzaken van arbeidsongeschiktheid is rugpijn.
Arbeidsbescherming en gezondheid op het werk | Veiligheid op het werk |
---|---|
Gezondheid en veiligheid op het werk beschrijft alle maatregelen en procedures op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk | Arbeidsveiligheid wordt beschouwd als een subdiscipline van gezondheid en veiligheid op het werk en is specifiek gericht op werknemers in de Wet Arbeidsveiligheid. |
Bepaalt de bescherming tegen beroepsrisico's, ongevallen en ziekten | Beschrijft de toestand waarin alle werknemers in een bedrijf zonder risico kunnen werken |
Het doel is veiligheid op het werk | Geldt als een doel van gezondheid en veiligheid op het werk |
Elk jaar keert de Duitse sociale ongevallenverzekering voor in totaal 11 miljard euro aan schadevergoedingen uit. Daarom zijn effectieve gezondheid en veiligheid op het werk en maatregelen om arbeidsongevallen te voorkomen essentieel om een humane werkomgeving te creëren.
Naast het terugdringen van arbeidsongevallen en de gevolgen daarvan, is het ook belangrijk om werkgerelateerde ziekten tot een minimum te beperken. In het algemeen gaat het bij gezondheid en veiligheid op het werk dus om het waarborgen van de gezondheid van iedereen in het bedrijf. Om ervoor te zorgen dat deze doelstelling wordt gehaald, zijn er verschillende bindende wetten en regels uitgevaardigd die bepaalde maatregelen, richtlijnen en grenswaarden specificeren.
Het niet naleven hiervan kan niet alleen leiden tot hoge boetes, maar ook tot ernstig letsel of zelfs de dood. In de volgende paragrafen leggen we uit welke wetten en regels er zijn, op welke bedrijven ze van toepassing zijn, waar u zich aan moet houden en wie verantwoordelijk is voor gezondheid en veiligheid op het werk.
De verordening inzake industriële veiligheid en gezondheid zet de Europese richtlijnen 89/655/EEG en 2009/104/EG om in Nederlands recht en regelt hoofdzakelijk drie punten. Dit zijn het ter beschikking stellen van arbeidsmiddelen door de werkgever, het gebruik van arbeidsmiddelen door werknemers en de installatie en werking van systemen die controle vereisen op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk. Belangrijke inhoudelijke punten zijn de vereisten voor risicobeoordeling en de aard van de arbeidsmiddelen, de noodzakelijke tests en beschermingsmaatregelen, de "stand van de techniek" als uniforme veiligheidsnorm en de evaluatie van systemen die bewaking vereisen vanuit veiligheidsoogpunt. Installaties die moeten worden bewaakt, worden gedefinieerd als objecten met een verhoogd risicopotentieel. Hiertoe behoren liftsystemen, benzinestations, drukvatsystemen, systemen in potentieel explosieve atmosferen en brandblussers.
De wet op de arbeidsveiligheid is een organisatorische wet die werkgevers verplicht om bedrijfsartsen, veiligheidsingenieurs en specialisten op het gebied van arbeidsveiligheid met bepaalde kwalificaties aan te stellen. Deze zijn op hun beurt verplicht om samen te werken en de werkgever te adviseren over veiligheid en gezondheid op het werk. In het kader van de toepassing van hun deskundigheid mogen zij handelen zonder gebonden te zijn aan instructies. De wet is bedoeld om ervoor te zorgen dat arbo- en ongevallenpreventiemaatregelen in het bedrijf op de juiste manier worden toegepast en dat de bijbehorende maatregelen zo effectief mogelijk zijn. Samengevat is het dus een "controlewet" voor de Arbowet. De algemene bepalingen zijn ook geconcretiseerd in de ongevallenpreventieverordening van de Nederlandse sociale ongevallenverzekering.
De voorschriften ter voorkoming van ongevallen worden uitgevaardigd door de verenigingen van werkgeversaansprakelijkheidsverzekeringen en andere wettelijke ongevallenverzekeringsinstellingen en regelen de verplichtingen inzake de bescherming van de veiligheid en gezondheid op het werk. Deze zijn verplicht voor werkgevers en werknemers van alle bedrijven die lid zijn van de ongevallenverzekeringsinstellingen en uitzonderingen zijn alleen mogelijk in individuele gevallen en na schriftelijke toestemming van de ongevallenverzekeringsinstelling in overleg met het bureau voor veiligheid en gezondheid op het werk. Overtredingen kunnen worden bestraft met boetes tot 10.000 euro. Ze bevatten met name veiligheidseisen voor bedrijfsfaciliteiten, maatregelen om arbeidsongevallen en beroepsziekten te voorkomen en gedragsverplichtingen voor werknemers. Ze bepalen ook medische controles op het werk, de interne organisatie van veiligheid op het werk en eerste hulp.
De wet op gezondheid en veiligheid op het werk biedt een basis voor de organisatie van het werk door de rechten en plichten van werknemers en werkgevers met betrekking tot gezondheid en veiligheid op het werk te regelen. De enige uitzonderingen hierop zijn werknemers in privéhuishoudens, zeelieden, thuiswerkers en werknemers van bedrijven die onder de federale mijnbouwwet vallen. Dit is de Duitse implementatie van de Europese kaderrichtlijn inzake gezondheid en veiligheid op het werk 89/391/EEG. De wet is bedoeld om het aantal ongevallen en ziekten op het werk tot een minimum te beperken en in het algemeen te zorgen voor een veilige werkomgeving. Om dit te garanderen, verplicht de wet de werkgever om een risicobeoordeling van de werkplek uit te voeren en op basis hiervan de nodige beschermende maatregelen in de structuren en processen van het bedrijf te integreren. Door zijn algemene vorm biedt het veel ruimte om te worden toegepast op alle soorten en gebieden van bedrijven. Het vormt ook de basis voor een groot aantal andere voorschriften.
De lasthanteringsverordening is gebaseerd op de Arbowet en is de Nederlandse implementatie van de Europese richtlijn 90/269/EEG. Volgens deze richtlijn moet de werkgever ervoor zorgen dat bij het manueel hanteren van lasten de fysieke belasting tot een minimum wordt beperkt en gevaren zo veel mogelijk worden vermeden. Dit geldt met name voor lasten die door hun ergonomische omstandigheden of kenmerken een bijzonder hoog gezondheidsrisico vormen, vooral in het gebied van de lendenwervelkolom. Er zijn echter geen specifieke grenswaarden voor het tillen en dragen van lasten. Het verplicht de werkgever om bij het toewijzen van taken rekening te houden met de fysieke gesteldheid van werknemers, werknemers regelmatig te instrueren en een risicobeoordeling uit te voeren.
De Arbeidsomstandighedenverordening specificeert passende maatregelen en beschermingsdoelen voor de inrichting en het gebruik van werkplekken die bedoeld zijn om ongevallen te voorkomen. Werkplekken worden hier gedefinieerd als plaatsen in gebouwen of buiten die zich op het terrein van een bedrijf of bouwplaats bevinden en waartoe werknemers toegang hebben tijdens hun werk. Hieronder vallen bijvoorbeeld verkeers- en vluchtroutes, sanitaire voorzieningen, opslagruimten en pauzeruimten en werkplekken met computerschermen. Inhoudelijk bevat het algemene beschermingsdoelen en minimumvereisten voor veiligheid, gezondheidsbescherming en de humane organisatie van het werk, zoals lucht-, klimaat- en lichtomstandigheden, onberispelijke sociale voorzieningen en bescherming van niet-rokers.
De verordening inzake lawaai en trillingen op het werk is gebaseerd op de huidige stand van de wetenschappelijke kennis en de kennis op het gebied van de gezondheid op het werk en stelt specifieke grenswaarden vast voor de blootstelling aan lawaai en trillingen. De grenswaarde voor blootstelling aan lawaai werd vastgesteld op 85 dB(A) en de grenswaarde voor piekblootstelling op 137 dB(A). Daarnaast is de grenswaarde voor blootstelling aan trillingen, zoals die kan voorkomen bij bouwmachines, 0,8 m/s2. Al deze waarden zijn bindend en werkgevers zijn daarom verplicht om ervoor te zorgen dat ze worden nageleefd. Werknemers in de mijnbouw en op zeeschepen zijn hiervan vrijgesteld als zij onder een vergelijkbare wetgeving vallen.
Sluipende gezondheidsrisico's: De gezondheid van werknemers en werknemers op de lange termijn zou de topprioriteit van elk bedrijf moeten zijn. De Arbowet bepaalt dat risico's voor de fysieke en mentale gezondheid van werknemers moeten worden vermeden. Deze preventieve maatregelen moeten helpen om potentiële risico's van tevoren te minimaliseren en de gezondheid van werknemers te behouden.
Vooral fysiek veeleisend werk in de productie en industrie heeft baat bij ergonomie. De nadruk ligt hier op het ontwerpen van de werkplek zodat deze gewrichts- en rugvriendelijk is. De werkplek moet worden aangepast aan de werknemer om een langdurige, probleemloze uitvoering van het werk en consistente prestaties te garanderen.
Voorkomen is beter dan nazorg!
Gezondheid en veiligheid op het werk zijn preventieve maatregelen. Zorg van tevoren voor goede werkplekken om werknemers en het bedrijf te beschermen.
"Kunt u een handje helpen?". U heeft deze zin waarschijnlijk al vaak gehoord. Maar als het hanteren van zware lasten dagelijkse kost wordt, is het onvermijdelijk dat uw rug het op een gegeven moment laat afweten. Rugklachten zijn een van de meest voorkomende oorzaken van arbeidsongeschiktheid in Nederland. Beroepen waarbij fysieke arbeid vereist is, zijn bijzonder gevoelig voor afwezigheid als gevolg van rugproblemen. Lees meer in onze infographic. Plus: 5 nuttige tips voor een veiliger transport van ladingen en welke wettelijke voorschriften u in acht moet nemen.
Verminder indien mogelijk het gewicht van de te vervoeren lading. Bijvoorbeeld door:
Een lading op te splitsen in meerdere kleine pakketten
Het gewicht van de verpakking te verminderen
Hulpmiddelen voor intern transport minimaliseren het gebruik van menselijke spierkracht en voorkomen rugproblemen. Hiertoe behoren transportwagens, vatenwagens, gasflessenkarretjes en andere apparatuur.
Vooral belangrijk bij tillen en dragen:
Vermijd draaien en schokkerige bewegingen "onder belasting".
de optimale hoogte voor het oppakken/afzetten van de lading is ongeveer 70 tot 100 cm
Zorg voor voldoende zicht
Hoe langer je draagt, hoe meer je kracht afneemt en het risico op blessures toeneemt. Je kunt overbelasting voorkomen door in redelijke hoeveelheden te werken en je tijd in te delen.
Met de juiste techniek kun je de belasting op de tussenwervelschijf met ongeveer 20% verminderen: Til of draag geen lasten met gebogen rug en voorovergebogen bovenlichaam, maar hurk bij het oppakken en houd je rug zo recht mogelijk.
Als gevolg van de coronapandemie moeten bedrijven operationele concepten voor gezondheid en veiligheid op het werk herzien en voorzien van de nodige maatregelen ter bescherming tegen infecties. Om het risico op besmetting door COVID-19 en andere infectieziekten op de werkplek te verminderen, bieden we speciale producten voor infectiebescherming.
DENIOS biedt een uitgebreid assortiment producten voor infectiebescherming en de implementatie van de nodige hygiënemaatregelen op de werkplek.
Luchtreinigers worden steeds vaker gebruikt tijdens de pandemie van het coronavirus. Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een product.
Om ongevallen op het werk vooraf te voorkomen en te vermijden, is het belangrijk dat werkgevers ongevallenpreventie actief in het bedrijf implementeren. Naast de al genoemde wet- en regelgeving zijn er tal van regels en maatregelen die helpen om werknemers in bedrijven te beschermen tegen ongevallen. Bent u bijvoorbeeld al bekend met de 5S-methode of de maatregelen om SRS-ongevallen te voorkomen?
Volgens een rapport van de Nederlandse Sociale Ongevallenverzekering wordt elk 5e arbeidsongeval veroorzaakt door gladde vloeren en struikelgevaar. Kleine oorzaken hebben vaak de grootste impact: met bijna 60% is de slechte staat van oppervlakken, vloeren en verkeersgebieden de meest voorkomende oorzaak van ongevallen. Maar ook andere risico's liggen op de loer in de dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld rondslingerend materiaal of een gebrek aan barrières op risicoplekken.
Als experts op het gebied van het omgaan met gevaarlijke stoffen, de opslag van gevaarlijke stoffen en veiligheid op het werk, hebben we talloze tips en producten om ongevallen op de werkplek te helpen voorkomen.
Ongevallenpreventie is een onderdeel van gezondheid en veiligheid op het werk en omvat alle maatregelen om ongevallen te voorkomen. De voorschriften die zijn uitgevaardigd door de werkgeversverzekeringen verplichten zowel werkgevers als werknemers om deze voorschriften na te leven. Overtreding van deze voorschriften kan worden bestraft met boetes als een administratieve overtreding, en het verwijderen, wijzigen of onbruikbaar maken van beschermingsmiddelen en reddingsmiddelen is ook strafbaar.
Besteed extra aandacht aan je vloeren! Een te gladde oppervlaktestructuur, een te lage wrijvingscoëfficiënt of zelfs onvermijdelijke slijtage leiden tot de gladde omstandigheden die SRS-ongevallen in de hand werken. Met speciale antislipmatten, vloerbedekkingen en profielen kunt u zorgen voor een stevige ondergrond en veilige loopomstandigheden.
Verontreiniging door bijvoorbeeld gemorste vloeistoffen, vet, olie, stof of korrels kan de vloer snel veranderen in een onvrijwillige slipbaan. Gebruik stofmatten om de verspreiding van vuil tegen te gaan. Met het juiste gereedschap voor het reinigen van oppervlakken kunt u zorgen voor netheid en veiligheid in het geval van morsen. Bestrijd gemorste gevaarlijke stoffen met speciale chemische bindmiddelen.
In de war geraakte kabels, rondslingerend materiaal, kabels die in het loopgebied worden gelegd - struikelgevaar kan overal op de loer liggen. Ongelijke vloeren zijn ook kritisch, bijvoorbeeld door losse of gebarsten bekleding. U kunt de typische struikelgevaren in een handomdraai minimaliseren door beschadigde oppervlakken te repareren en kabels en slangen af te dekken. Zorg ervoor dat materialen en gereedschappen een vaste plek hebben - zodat er geen voorwerpen in de weg staan.
Wijs de veilige weg door uw bedrijf! Door verkeersroutes voor voetgangers en voertuigen te scheiden en te markeren, kun je gevaarlijke botsingen voorkomen. Vloermarkeringen vestigen bijvoorbeeld de aandacht op verschillen in vloerhoogte. Beveilig gevaarlijke gebieden zoals afgravingsputten of schachten met barrières.
Ook al houdt u uw ogen open - obstakels of gemorste vloeistoffen blijven vrijwel onzichtbaar bij slechte verlichting. Optimale lichtomstandigheden zijn daarom de laatste belangrijke stap in het voorkomen van SRS ongevallen.
Werk veilig op hoogte!
Kom meer te weten over de oorzaken en gevolgen van valongevallen, welke wettelijke voorschriften van toepassing zijn in Duitsland en met welke criteria je rekening moet houden bij je risicobeoordeling voor het werken op daken, steigers en ladders. We hebben ook een aantal professionele valpreventieoplossingen voor je op een rijtje gezet.
Ongevallen op de werkplek moeten onmiddellijk worden behandeld. Overal waar gevaarlijke stoffen worden gebruikt, is er ook een verhoogd risico op besmetting. In dergelijke gevallen zijn veiligheidsdouches essentieel voor snelle eerste hulp. Welke veiligheidsdouche is de juiste voor mijn toepassing?
Op het gebied van veiligheidsdouches is er keuze te over: er zijn oogspoelflessen, oogdouches met wateraansluiting, lichaamsdouches met wateraansluiting, gecombineerde veiligheidsdouches met wateraansluiting, vorstbestendige veiligheidsdouches of speciale tankveiligheidsdouches die geen watertoevoer op locatie nodig hebben. Maar welk product is het juiste? Om u te helpen het juiste product te kiezen, vindt u een overzicht van de belangrijkste selectiecriteria in onze praktische keuzegids voor veiligheidsdouches.
Deze gratis DENIOS selectiegids geeft je een compact overzicht van:
De verschillende seizoenen, met hun respectieve extremen, kunnen verschillende eisen stellen aan de veiligheid op het werk. In de zomer moeten bijvoorbeeld de gevaren van extreme hitte zoals uitdroging of een hitteberoerte worden tegengegaan. In de herfst en winter daarentegen kunnen gladde oppervlakken of slechte verlichting een verhoogd risico vormen. Al deze externe omstandigheden en invloeden moeten in detail worden geanalyseerd en op basis daarvan moeten tijdig maatregelen worden genomen om de risico's zo laag mogelijk te houden.
De dagen worden korter, donkerder, natter en kouder. Dit brengt een aantal gevaren met zich mee die uit de weg moeten worden geruimd. Natte omstandigheden in combinatie met gevallen bladeren en sneeuw en ijs kunnen leiden tot een verhoogd risico op uitglijden en daardoor tot ernstige verwondingen en juridische geschillen. De slechte lichtomstandigheden in de donkere maanden van het jaar kunnen dit gevaar nog vergroten. Grote hoeveelheden sneeuw kunnen ook parkeerterreinen, leveringsroutes of andere delen van het bedrijf blokkeren, wat tot grote problemen kan leiden. Daarnaast kan extreem koud weer ook productschade veroorzaken aan opgeslagen gevaarlijke stoffen, wat de verdere verwerking kan belemmeren of zelfs gevaarlijke reacties kan veroorzaken.
Een goede winterdienst is niet alleen belangrijk om uw werknemers, klanten of leveranciers te beschermen, maar is ook wettelijk vastgelegd. Overtredingen kunnen worden vervolgd op grond van zowel het aansprakelijkheidsrecht als het strafrecht. U bent verplicht om ervoor te zorgen dat uw bedrijfsterrein veilig is om te gebruiken. U kunt de uitvoering van de noodzakelijke maatregelen ook delegeren aan derden, maar u blijft zelf verantwoordelijk. In dit verband is het ook belangrijk om de opruim- en strooiverplichting in acht te nemen, die bepaalt wanneer, waar en hoe sneeuw en ijs moeten worden verwijderd. Het is ook belangrijk om te weten welke strooimiddelen toegestaan en milieuvriendelijk zijn.
Bij DENIOS bieden we je een breed assortiment producten om je te helpen de voorgeschreven maatregelen uit te voeren en de gevaren van de herfst en winter te elimineren. Hieronder vallen producten die zijn ontworpen om het risico van uitglijden te voorkomen of ervoor te waarschuwen, zoals oppervlaktereinigers, antislipmatten en waarschuwingsborden. We bieden ook verlichting en lampen om het donkere seizoen tegen te gaan en voor beter zicht te zorgen. Verder bieden we ook verwarmingssystemen voor uw opslagfaciliteiten voor gevaarlijke stoffen en een breed assortiment producten om te voldoen aan uw winterdienst- en sneeuwruimverplichtingen, zoals strooigoed, strooigoedbakken of sneeuwruimers.
Meer informatie over veiligheid op het werk en opslag van gevaarlijke stoffen in de herfst en winter.
In onze gids beantwoorden we veelgestelde vragen over verkeersveiligheid en de plicht om te beschermen in natte, besneeuwde en beijzelde omstandigheden. Je komt ook te weten welke winterhulpjes onmisbaar zijn en waarom een georganiseerde weercheck absoluut noodzakelijk is. In onze shop vind je ook producten voor de winterdienst, zoals strooigoedbakken, strooigoedkarren, schoppen en sneeuwruimers en strooigoed.
In de zomer kan extreme hitte leiden tot gezondheidsproblemen voor werknemers, zoals uitdroging of stoornissen in de bloedsomloop, waaronder een hitteberoerte. Daarnaast nemen ook de hersenprestaties af door de verminderde zuurstoftoevoer. Daarom moet de werkgever er volgens de ArbStättV voor zorgen dat werknemers worden beschermd tegen gezondheids- en levensrisico's en dat de temperatuur in werk- en sociale ruimten niet boven de +26 °C stijgt. Hiervoor kan het raadzaam zijn om ventilatoren of airconditioningsystemen te installeren en drankjes te verstrekken. Bij temperaturen boven de 30 °C is de werkgever ook verplicht om de belasting van de werknemers te verminderen en bij temperaturen boven de 35 °C is de ruimte niet meer geschikt als werkruimte als er bijvoorbeeld geen luchtdouches of koelfasen zijn.
Een ander gevaar in de zomer is blootstelling aan de zon en in het bijzonder aan UV-straling. Dit kan ernstige huidbeschadiging veroorzaken, variërend van zonnebrand tot huidkanker, maar ook oogaandoeningen en verzwakking van het immuunsysteem. Daarom verplichten de ArbSchG, de ArbStättV en de UVV werkgevers om hun werknemers te beschermen tegen UV-straling en om de UV-index te bepalen als onderdeel van de risicobeoordeling. Bij waarden van 3 en hoger moeten beschermende maatregelen worden genomen. Deze omvatten waar mogelijk het vermijden van werk in de zon tussen 11 uur 's ochtends en 3 uur 's middags en het implementeren van technische (schaduw biedende schuilplaatsen) of organisatorische maatregelen (werkuren verkorten) of gedragsmaatregelen (werknemers informeren over bescherming tegen de zon). Werknemers moeten ook kleding dragen die het hele lichaam bedekt en zonnecrème en zonnebrillen gebruiken om zichzelf zoveel mogelijk te beschermen.
Bovendien kunnen, net als extreme kou, extreme hitte en zonlicht een probleem vormen bij de opslag van gevaarlijke stoffen en schade aan de producten en ernstige ongevallen veroorzaken. Het is daarom noodzakelijk om gevaarlijke stoffen buiten op te slaan in speciaal ontworpen containers die bijvoorbeeld beschermd zijn tegen UV-straling.
Overal waar materiaal wordt verplaatst, gemanoeuvreerd of opgeslagen en opgehaald, is er een verhoogd risico op schade. Als de vervoerde goederen echter gevaarlijke stoffen zijn, heb je te maken met strengere voorwaarden. Onjuiste behandeling of schade aan de container kan leiden tot het ongecontroleerd vrijkomen van kritieke stoffen - vaak met verwoestende gevolgen.
Bereid je het transport van gevaarlijke stoffen correct en nauwgezet voor? Neemt u de belangrijkste veiligheidsregels in acht bij het vervoer van gevaarlijke stoffen? In onze checklist vindt u essentiële factoren voor het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen in uw bedrijf. Zo heb je altijd een overzicht van de belangrijkste to-do's.
Risicobeoordeling is een centraal element in gezondheid en veiligheid op het werk. Omdat risicobeoordeling overal nodig is waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, wordt het in allerlei bedrijfstakken en bedrijven gebruikt. Als je het onderwerp risicobeoordeling nader bekijkt, rijzen er veel vragen: Waarom moet er een risicobeoordeling worden uitgevoerd? Hoe werkt een risicobeoordeling voor gevaarlijke stoffen?
Werken met gevaarlijke stoffen gaat vaak gepaard met het vervoer ervan binnen het bedrijf. In tegenstelling tot conventionele transporttaken brengt het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen het bedrijf een verhoogd risicopotentieel met zich mee. Op dit punt rijzen ook veel vragen. Wat zijn de specifieke risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen? Mag elke werknemer zomaar gevaarlijke stoffen vervoeren?
De antwoorden op deze en vele andere vragen zijn te vinden in de FAQ-artikelen waarnaar hieronder wordt verwezen.
Iedereen die met gevaarlijke stoffen omgaat, ze gebruikt of "gewoon" opslaat, kan er niet omheen: de risicobeoordeling. Het is al 25 jaar het centrale element in gezondheid en veiligheid op het werk. In onze FAQ hebben we de antwoorden verzameld op de meest gestelde vragen over het onderwerp "Risicobeoordeling voor gevaarlijke stoffen".
In tegenstelling tot conventionele transporttaken brengt het intern transport van gevaarlijke stoffen een verhoogd risicopotentieel met zich mee. Niet alleen zijn er fysieke gezondheidsrisico's door het handmatig tillen van zware ladingen of de typische struikel-, glij- en valongevallen. Er is ook een aanzienlijk risico op schade aan de vervoerde goederen in het geval van een ongeluk. Als gevolg daarvan kunnen gevaarlijke stoffen ongecontroleerd ontsnappen en verwoestende gevolgen hebben.
Omdat we ons in een dynamisch tijdperk bevinden waarin er voortdurend nieuwe technologieën en wetten zijn, veranderen ook de vereisten voor veiligheid en gezondheid op het werk voortdurend. Daarom bieden wij bij DENIOS een breed scala aan seminars, zowel online als op locatie, op het gebied van explosiebeveiliging, gevaarlijke stoffen, veiligheid op het werk en nog veel meer om degenen die verantwoordelijk zijn voor veiligheid op het werk, zoals Sifa of SiBe, voortdurend te ontwikkelen. Ontdek hier een van onze talrijke seminars of laat op aanvraag een seminar op maat voor u samenstellen.
Om de veiligheid van werknemers in een bedrijf en de naleving van alle regels en wetten met betrekking tot veiligheid en gezondheid op het werk te garanderen, zijn werkgevers volgens de ASiG verplicht om een speciaal opgeleide arbeidsveiligheidsspecialist (Sifa) aan te stellen . Om arbeidsveiligheidsspecialist te worden, moet je een ingenieursdiploma of een bachelordiploma in engineering hebben of geslaagd zijn voor een examen als door de staat erkend technicus of monteur. Daarnaast moet je minstens twee jaar werkervaring hebben en een speciale opleiding hebben gevolgd om Sifa te worden.
De Sifa moet worden onderscheiden van de veiligheidsfunctionaris (SiBe). SiBe zijn werknemers in het bedrijf die naast hun eigenlijke werkzaamheden vrijwillig ondersteuning bieden bij de implementatie van veiligheidsmaatregelen in hun respectieve werkgebieden.
De afkorting PBM staat voor persoonlijke beschermingsmiddelen. Volgens de PBM gebruiksverordening omvat dit alle uitrusting die werknemers kunnen gebruiken om zichzelf te beschermen tegen gevaren voor de gezondheid. Volgens de risicobeoordeling mogen dergelijke PBM's alleen worden gebruikt na toepassing van het STOP-principe - d.w.z. de voorafgaande minimalisering van risico's door vervanging, technische oplossingen en organisatorische maatregelen.
Het begin van gezondheid en veiligheid op het werk gaat terug tot de industrialisatie aan het begin van de 19e eeuw. De grote vraag naar arbeid in combinatie met rampzalige arbeidsomstandigheden leidde tot hoge ongevallencijfers en de eerste wetten om kinderarbeid en arbeidstijden te beperken. Een andere belangrijke stap was de invoering van wettelijke pensioen- en ziektekostenverzekeringen en ongevallenverzekeringen door Otto von Bismarck tussen 1883 en 1891. De kwestie van gezondheid en veiligheid op het werk werd toen steeds belangrijker. In 1974 werd de ASiG aangenomen en in 1986 werd de ArbSchG van kracht.
Sociale gezondheid en veiligheid op het werk omvat regels en wetten die bedoeld zijn om kwetsbare werknemers te beschermen tegen overwerk en gezondheidsrisico's. Dit zijn onder andere aanstaande moeders, minderjarigen en ernstig gehandicapten. Dit zijn onder andere aanstaande moeders, minderjarigen en ernstig gehandicapten. De regelgeving omvat bescherming van het moederschap, werktijden en de bescherming van jongeren op het werk.
De naleving van de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften op het werk wordt gecontroleerd door een tweeledig systeem. Aan de ene kant bestaat dit uit de arbeidsinspecties of kantoren voor gezondheid en veiligheid op het werk van de respectieve federale staten. Het andere deel van het controlesysteem wordt gevormd door de wettelijke ongevallenverzekeringsinstellingen, d.w.z. de relevante ongevallenverzekeringsfondsen en werkgeversverenigingen.
De werkgever heeft de plicht om ervoor te zorgen dat alle werknemers in een veilige omgeving werken. De ASiG verplicht werkgevers om bedrijfsartsen en arbeidsveiligheidsspecialisten aan te stellen die hen adviseren over gezondheid en veiligheid op het werk. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het implementeren van de noodzakelijke maatregelen en het toezicht op de naleving ervan. Ze zijn door de ASiG ook verplicht om samen te werken.
Bel ons of mail naar info@denios.nl en wij helpen u graag verder.
Let op: vanwege de feestdagen kan het zijn dat uw bestelling later geleverd wordt dan u van ons gewend bent. Wij bedanken u voor uw begrip.